Maliny Moruše

Maliny Moruše

sobota 23. září 2017

A je tu září


Nesnáším chladno. Sotva jsem dopsala článek o suchu, začaly deště a teploty klesly. Minulý víkend jsme zapnuli topení. Stmívá se tak brzy.. Hledat bazalku potmě je veselé. Ale jen do okamžiku, jako asi před dvěma léty, kdy potmě po paměti v podřepu něco trháte a kolem vás náhle projde tlustá sousedovic kočka a vás málem trefí šlak, o ztrátě rovnováhy nemluvě a sedáte rovnou do blata.. Ve čtvrtek ráno jsem v Albertu narazila na mandarinky, ty s tenkou slupkou. No jo, jsou výborné, ale s dvěma slečnami jsme se tam děsily, že to už teda asi přijde Mikuláš. :-)
Nejraději zahradničím v sukni či letních šatech. Sukně musí být z lehkých látek, třeba téměř kolové nebo aspoň trochu nabírané či do A, aby okolo vás jen povlávaly, nijak nebránily v pohybu a činnosti a taky vypadaly dobře. Lze je snadno ušít, ale i koupit. V zimě ve výprodejích nejradši, za pár korun. Šaty třeba propínací. Oboje nosím ze všeho nejraději i do práce a jinde a proto mám doma i kategorii Na zahradu. Sukně musí mít kapsy, jednak na kapesník, ale taky aby bylo kam dát pár lusků hrachu nebo první rajče, sáček semínek. Mám třeba jednu červenou, krásně jasně červenou, připadám si v ní jako Manka. K tomu pohodlné látkové balerínky (u mě už se rozpadající). Na rýč a vidle samozřejmě pevnější obuv.



Jenže jak se teplota dostane pod 20 stupňů, to se už nedá vydržet. Přestože jsem na zahradě téměř každý den v každé roční období, i kdyby jen v zimě sypat sýkorkám nebo nabírat do mísy sníh, na zalití pokojovek rozpuštěnou vodou, je mi chladno z duše protivné. Mám ráda i dušičkové počasí, ale z okna. Jediným lékem je na to nemyslet a ponořit se do všech těch činností, které baví.

Jahody - očistit a ostříhat ty stávající, připravit na zimu. Nový záhonek mám připravený a už jen čekám až ze Sempry dorazí nová várka sazenic Karmen.
Stromky - zase přemýšlím o nějakém tom angreštu, i když jich mám už deset. Ale jsou tak výborné a nenáročné a to i na místo. Těším se, že příští sezonu snad už zaplodí dva černé a bílé rybízy, trnka a hlošina. Viděla jsem dnes v jednom pořadu, jak v Británii pěstují rybíz na jednom proutku. Byl úplně obsypaný. Nové větve se musí neustále zastřihovat. Má tak dost světla pro plody a může být i v polostínu, vešel by se tak i na malé místo.
Semínka - pomalu lze plánovat, jaká nakoupit. Jak jsem viděla na jiných blozích, někteří už mají semínka rajčat na příští sezonu koupená. Já si ale říkám, že není kam spěchat, vždyť třeba estonský obchod ještě vůbec nemá odrůdu Finik oranževij, kterou chci.
Cibuloviny - to je na podzim největší radost. Kvetou samozřejmě na jaře, ale vybírají a sází na podzim. A ten výběr... Ach. Vždycky se moc těším, až dorazí katalogy. První tulipány jsem letos koupila ve Floře, nedalo se odolat plnokvětému Orange Princess. Další přijely ve čtvrtek poštou od pana Basíka. Horší je to se záhonem, který jsem jim naplánovala. Ten pořád není. Milý byl sice ve čtvrtek pod tíhou faktů (balíku od pana Basíka) donucen zaparkovat u Hornbachu, koupit prkna na vyvýšený záhon, ale prkna leží u domu a to je zatím vše, protože pořád prší. Samotná realizace dřeva je jednoduchá, ale na místě kde bude, už záhon je, je potřeba všechna kvítka vyrýt a vůbec celý záhon vidlemi probrat, protože je tam pár narcisů a tulipánů, které se tam zase vrátí, ale do lepšího, také se tam krásně vysemenil kohoutek a o ty sazeničky bych nerada přišla. S výběrem cibulovin je to jednoduché. Jednak ty co vám padnou do oka na stránkách eshopu či v katalogu, pak na blozích pěstitelů a pak jsou také stránky na internetu, kde se lze inspirovat. Že jsou třeba Britové v kombinacích květin dál. Ale o tom až jindy.
I cukety stále plodí a bazalky je dost, zelených rajčat, paprik, co nedozrály. Ještě nutně potřebuji slunce. Takže se ptám, kde je to babí léto?
Tulipa Pulchella

Je-li chladno už velmi protivné při práci na zahradě, na schody postavím pěknou skleničku a do ní červené Martini Rosso Vermouth. Vyrábí se dle původního receptu již od roku 1863, je tedy ze všech Martini vín to nejstarší. Je z hroznů a bylin. Nehřeje jako rum, ale dobře naladí, protože chuť je krásně podmanivá.. A pak se to dá trochu vydržet.

Připomínka léta, sladká Karmen

Žádné komentáře:

Okomentovat