Maliny Moruše

Maliny Moruše

úterý 18. dubna 2017

Jak je to s hrachem

Hrách a ředkvičky jsem zasela jako první, když jsme tenkrát začali s odplevelováním zahrady. Začalo se v dubnu a hned první záhonek, co jsem vytvořila byl s ředkvičkami a vedle hrách. Bez nich to na zahradě nejde. Musím se ale přiznat, že teprve tehdy jsem začala objevovat odrůdy. Od všeho. Nějaké povědomí bylo, ale nějak se nad tím nepřemýšlelo. Takže jahody byly prostě jahody a hrách tak stejně, cibule prostě cibule. Babička nikdy o odrůdách nemluvila. Ty jsem znala spíš u jablek a hrušek, protože děda byl velký pěstitel jablek.
Pak jednou teta zasela hrách cukrový a to jsme s holkama poprvé jedly celé lusky. Cukrový jsem zde pěstovala hned další rok, odrůdu Ambrosia, zatímco dřeňový jsem nově zkusila Oskar. Oba pěstuji každý rok. Oskar je výborný hrášek, k trhání, když se potulujete po zahradě, nebo chcete pár lusků k televizi.

Pěstování hrachu sahá do dávných dob před Kristem. Různé zmíňky lze najít v anglické verzi Wikipedie. Aby to bylo složitější, tak v angličtině je dělení trojí. Náš dřeňový je zván garden pea (zahradní), cukrového jsou dva typy - snow pea a sugar snap pea. Ten první cukrový se sklízí jako plochý lesklý lusk s drobnými semínky, v asijské kuchyni je často připravován na páře, proto je někdy nazýván jako čínský hrách. Snap pea má kuličky už větší, proto jsou lusky oblé, hrášek je sladší a lusky křupavější. Je někde na půli cesty mezi snow a dřeňovým. Oba hrachy se jedí i s luskem. Francouzský výraz MANGE TOUTS (jíst vše) zahrnuje oba cukrové hrachy. Snow se podle Wiki pěstuje v Evropě již od 19. století, snap je výsledkem křížení z roku 1952 v USA. Snap se dá přeložit jako křupavý hrách, jak ale přišli k názvu snow se mi nepodařilo zjistit. Sněhový? Sněžný?



Letos jsem zasela nejdřív Oskara, který je velmi raný, ale následné chladné mokré počasí způsobilo, že semínka shnila. Zarytím lopatkou jsem to snadno ověřila, když je najdete, rozmáznou se mezi prsty. Nasela jsem tedy znovu. Mezitím už ale vylezl Carouby de Mausanne, mange touts, původem z Mausanne poblíž Avignonu. Lusky jsou 11cm dlouhé a nejlepší údajně je, když zrníčka ještě téměř nejsou vidět. Lusky by měly být velmi sladké. Nevím zda odrůda Carouby v nabídce Sema je to samé. Květy by měly být fialové. Semo ho nemá skladem, zato má skladem odrůdu Sweetsalome, která je stejné kategorie, lusky také 11cm, šíře až 3,5cm! Musela jsem se na pravítku podívat kolik to je a je to tolik: -------------------------- Tak široký lusk jsem ještě neviděla. Zřejmě mám kandidáta na zkoušení příští rok. Samozřejmě mi nejde o velikosti, ale o chuť. Takže budu zkoušet a ty nejchutnější pak sít. Další v balíčku z Anglie byl Sugar Ann. Sugarsnap, který obdržel cenu RHS (The Royal Horticultural Society, česky Královská zahradnická  společnost). Dva řádky stačí. Poslední, zasetý včera je Shiraz. Novinka s fialovými lusky. Je to snow pea, na zkoušku.

O hrachu píše také James Wong ve své knize Pěstujeme dobrou chuť. Vedle Ann a Shiraz zmiňuje i jeden s chutí po kaštanech, modroluský Blauwschokker, který je k dostání i u nás. V obchodech je nazýván jako kapucínský, má hnědozelené až hnědé semeno (po uzrání, zaschnutí) oproti žlutému a zelenému běžného hrachu setého. Květ je světle fialový. Původ kapucínských hrachů je v Holandsku, přídavné jméno zřejmě souvisí s řádem Kapucínů, kteří si ve svých zahradách zeleninu pěstovali.

Hrachů je spousta druhů. I v našich obchodech najdete třeba kanadský nebo italský. V nabídce jsou rané, polorané i pozdní, s větším či menším zrnem. Sklizeň si lze tedy prodloužit, což je možné i postupným vyséváním jedné odrůdy. Při dělení zůstanu u tradičního českého dřeňový a cukrový. Vždyť když ten snow nestihnete brzy posbírat, bude z něj snap a pak je to jedno. U cukrové Ambrosie jsme pojídali i konce výhonů, jsou sladké a dobré, vhodné do salátů. Dřeňový Alderman dokáže vyrůst až do výšky 1,8m, Semo uvádí trochu méně. I tak je to na malý hrachový lesík. Některé snow prý i 2 metry, tak nevím, kolem čeho je budu motat.

Hrách se snese s většinou zeleniny, kromě cibulovin a rajčat. Obzvláště vhodné, jak jsem vyčetla, je zasadit kolem saturejku a lichořeřišnici. Po zasetí záhonek zakrývám netkanou textilií. Zalévat se má když kvete a pak ještě dva týdny potom. Když plodí, měl by se postupně trhat, aby plodil dál, podobně jako je to s cuketami. Hrách konzumujeme nezralý. Zralý je až lusky zasychají a vylupuje se suchý.  Až budou moje letos pěstované odrůdy k jídlu, nafotím je, chutě porovnám a sem napíšu.

Zdroje:
www.semo.cz
https://en.wikipedia.org/wiki/Pea
James Wong - Pěstujeme dobrou chuť

Žádné komentáře:

Okomentovat