Maliny Moruše

Maliny Moruše

sobota 13. května 2017

Tulipánový kompost

Od podzimu je zahrada konečně tou pravou kompletní zahradou, neboť má kompostér. Je dřevněný ze silných fošen, stojí vzadu v rohu, asi 2x1m, postavil mi ho Medvěd a mám z něj velkou radost. Už žádné hromádky u plotu. Je na dvě části, pro starší a nový materiál. Starý je z léta a podzimu, nový materiál od zimy především z kuchyně. A teď na jaře čile doplňuji plevelem.
Na zahradě mi letos kvetlo možná až 200 tulipánů. Každý rok na podzim si kupuji nové cibulky s novými odstíny, které sázím do velkých květináčů, na podzim je pak přesazuji do půdy. Ale to jsou jen tři květináče. A pak ještě pár malých, zakrslých do půdy. Velkou většinu tulipánů však tvoří velké trsy z cibulek, sázených někdy před dvaceti lety, které se od té doby rozmnožily semeny, neboť rostou i tam, kde nikdy předtím nebyly a spráší se tak, že posléze jsou všechny žluté, červené nebo žíhané. Jsou zplanělé a vůbec jim nevadí, že jsou na jednom místě tak dlouho. Kvetou velmi dlouho. A pak ještě kusy, které jsou ze semínek zavlečených nevím jak a to se pak nestačím divit, jako ten tmavofialově žíhaný, co vyrostl vedle chodníku na dost nevhodném místě a ráda bych tu cibulku vyryla a dala na lepší místo, neboť vypadá trochu jako The Viceroy, jeden z nejdražších tulipánů během Tulipánové horečky v roce 1637. Nejnápadnější jsou velké, opět zplanělé bledě žluté, s jemnou červenou linkou po okraji okvětních plátků, jsou větší než moje dlaň a nádherné, pastelové, vzdušné. Byla by z nich krásná velká kytice do mého zeleného džbánu, ale je škoda je trhat.

Velký žlutý s červeným okrajem


A protože kompostu není nikdy dost a tulipy zrovna odkvétají, začala jsem plátky sbírat a dávat do kompostu. Květy se po odkvětu odstraňují hned, stvoly ponecháme až zežloutnou a zaschnou.
Plátků ze žlutých tulipánů je tolik, že nový kompost má teď krásnou žlutou vrstvu. Už ale odkvétají i zplanělé červené, tak bude barevná změna.
Letošní novinkou v květináčích je tulipán viridiflora, který ještě nezačal kvést. Ze všech, co mám je nejpozdnější. Jsem na něj velmi zvědavá. Právě kvetou třepenité, žluté a tmavočervené. Zdá se, že nejdéle kvetou plnokvěté. Od loňska mám 5 ks bílých, bílá se však postupně prolíná s růžovou, až ta druhá začíná převažovat.

Odkvétající zplanělé tulipy

Velkými dešti na zahradě vše dost poskočilo. Hlavně plevel, takže v kompostéru se začíná plnit. Přidávám i popel, přestože jsme letos zatím nic nepálili, věčně o víkendech pršelo.
Sundala jsem z hrachů netkanou textílii. Na Carouby už nebyla, má už víc než 20 cm, ale květy zatím žádné. Oskar těsně za ním. Sweet Ann se také zvedá a asi díky závlaze ji snadno dohání fialový Shiraz, který jsem sela později. U něj se probudilo více semínek než u Sweet Ann, nebyl už vystaven takovému chladu.
Zato estragon nikde, musím podset. Krvavec na salát je asi 1cm velký, cizrna 2cm. Pak choy nikde. Již jsem podsévala a viděla jsem, že klíčí, takže ho zřejmě něco spáslo. Slimáka jsem zatím viděla jednoho.
Sasanka Anemone coronaria De Caen, velmi jsem se těšila až rozkvetou. Chtěla bych bílou s černým středem.

Nově zkouším také laskavec na salát, po něm zatím ani památky. Směsi baby salátů rostou jako z vody, jen ty asijské směsi okusují dřepčíci a přitom bylo tak vlhko. Portugalská brokolice Raab je děsně okousaná. Vyklíčila sečka Kaj. Takové nitky. Na Rynku jsem koupila sazečky růžové šalotky, krásně se chytily všechny cibulky. Mimo to ji zkouším i ze semen, z britského eshopu mám Zebrune, taky vyklíčila.
Přímo ven jsem zasela cukety. Od každého druhu jedno semínko, takže počítám, že všechna vzejdou. Ambassador, která by neměla přerůstat, bílá Bětka, Květa, jemná chřestová a British Summertime, lahůdková. Doma mám v kelímku White Long bush 2, což má být brazilská cukrová cuketa. A poprvé seji také kukuřici, Andreu a Alojsii.
Kostival je velmi krásný, poutá pozornost. Vypěstován ze semínka.

Žádné komentáře:

Okomentovat