Maliny Moruše

Maliny Moruše

čtvrtek 24. srpna 2017

Rajčata jsou tu

Jedním z vrcholů sezóny a velkou radostí je bezesporu zrání rajčat. Letos jsem je přemístila o pár kroků dozadu, za ohniště. Nakonec jsem letos vybrala:
Pollicino - osvědčené a výborné, Semo, k mozzarelle nejlepší
Marocké - výborné, ze semínek z rajčat z obchodu, na jídlo jen tak, nejlépe rovnou na zahradě při práci
Mandat - také osvědčené a výborné, Semo, drobné, vezmete na zahradu návštěvu a rovnou můžete dávat ochutnat, tato jednohubka má vždy úspěch
Finik - výborné, z estonského eshopu
Devochka - dtto
Rosalita - ještě nezraje
Strillo - zkouším nově a je moc dobré, Semo
Bejbino - znám a chválím, Semo, na špagety
Sweet Aperitif - nově a je opravdu sladké, z Dobrých semen
Zlatava - žluté a uvnitř oranžové, moc dobré, z Moravoseed, těšila jsem se
Gardenberry - opět, zatím zraje, Semo, vloni semena z Anglie a bylo výborné
Summer Cider - nově, masité rajče z Dobrých semen, jedno už uzrálo a je výborné, jemné, na salát, krásná žlutá uvnitř, syrové se snadno loupe
Býčí srdce - teprve zraje, semena Semo, měla by mít tvar měšce, ale nemají, byla jsem minulý týden obdarována jinými býčími a ty ten tvar mají, tak uvidíme jak budou chutnat

Bejbino je docela velké proti tomu, před dvěma léty



Summer cider

Mandat se saturejkou

Pollicino, je trochu větší než Mandat, jsou to pravidelné soudky

kulaté malé Strillo
Letos konečně venku úspěšně pěstuji bazalku ze semínek. Vloni byly pokusy marné. A zakoupené vysazené rostliny dost zasychaly. 
Ze semínek mi vůbec nechtěla klíčit. Až letos jsem na to přišla. Krásně klíčí, pokud se po zasetí zakryje bílou netkanou textilií a denně zalévá, v polostínu rajčat a jiných rostlin. To je venku hned. Pak díky zaštipování vyrostou pěkné keříčky se šťavnatými listy. 
A venkovní mi chutná víc než ta z květináče.


Bazalka za Summer cider
Rajčata zalévám jen po výsadbě, pak už si poradí sama. Snad jen kdyby bylo velmi velké sucho, tak bych zalila. Za tím účelem mají z hlíny kolem vytvořeno kolečko, aby se voda nerozlévala do okolí. Od začátku vylamuji vlky a jak se objeví plody vylámu všechny spodní listy a dám na kompost. Letos jsem je ničím nehnojila. Žádnou jíchou. Jen do té jamky ze začátku dávám sušené byliny jako kopřivu a šalvěj. Seschnou a rozpadnou se. Kolem pěstuji bazalku a spoustu saturejky, která se mi vysemenila na zahradě, tak jsem pár sazenic přestěhovala mezi rajčata.
Zlatava, středně velká, menší než loňská Goldene Königin


Po domácím předpěstování a vysazení ven zjistíte, že to roste samo i bez vás. Na místě, kde jsem pěstovala rajčata vloni a kde jich pár spadlo, třeba proto, že byla popraskaná, vyrostly sazeničky samy a co víc, kvetly dřív než ty předpěstované a zrát začaly taky dřív. Takže mám znovu Ildi, které jsem letos nesela a pravděpodobně se mu u nás líbí. Lze ho poznat už když kvete, má velké hrozny květů. Plody pak rychle zrají.

Ildi z loňské úrody je opět výborné, na jedení přímo z keříku
Pravděpodobně Finik, soudě dle místa, kde vloni byl, uzrál letos jako první
Pak jsou tam ještě dvě Goldene Königin a snad deset divokých červených, z toho jedno si vyklíčilo rovnou na skalce.
Možná jen stačí na podzim zaset a nechat být..
Rajčata neřízkuji, ale protože vím, že to lze, podařilo se mi zachránit jednu sazenici, kterou po vysazení ven hned druhý den něco nemilosrdně ukouslo nad zemí. Tak jsem stonek na místě zapíchla, přivázala. Rostlinka byla asi tři dny hodně uvadlá, ale po pečlivém zalévání se nakonec ujala a dnes má plno plodů. Nebojte se tedy, pokud se vám při sázení podaří křehké rostliny zlomit, ještě nemusí být vše ztraceno.

Jedna inspirace z Anglie. Bohužel jsem jich našla jen pět prázdných. Těm obydleným by se to určitě nelíbilo. A mně se zase nelíbí ty trčící dráty.

Opuštěný domeček šneka

Žádné komentáře:

Okomentovat