Maliny Moruše

Maliny Moruše

neděle 5. listopadu 2017

Podzimní práce


Snad už je klid. Po státním svátku se minulý týden přihnala vichřice, dokonce i zde v Brně vyvracela stromy (smrky v Líšni). Mně se vyvrátily krásenky a popadaly květináče na schodech. Taky se rozbalil zbytek nopovky a chtěl někam uletět. Až navečer jsem si všimla, že se vyvrátily podpěry u dvou angreštů. To by chtělo spravit. Už v pátek v Brně poletoval chvíli sníh a to tu ještě nebyli havrani. Ne, že by mi to chybělo. Zato půlhodina bez proudu ráno mi připomněla doby minulé, černé hodinky u babičky. A tak nešlo uvařit kafe!!! To byla neřešitelná strašná situace. :-)

Letničky už musím vysypat. Na jejich místo přijdou tulipány.




Musím zase pár věcí na zahradě zabalit. Tentokrát budu mít zesílenou textilii. Hlavně s fíkovníkem musím opatrně. Vloni, ač zabalen z části omrzl, takže horní část uschla a na jaře se probudil jen pupen těsně u země. Taky nevím co s rozmarýnou. Schovat domů, neschovat, zabalit. To byla vloni největší ztráta, moje krásná velká rozmarýna zmrzla. Listový salát si vesele přezimuje a dřevnatý keřík ne. Letošní podzim je dost vlhký anebo větrný. Ještě jsme nepálili, prostě se nedá. Ale vzadu u plotu je pořád hromada větví. S plastovými kolíčky na prádlo jsem nadobro skoncovala. Každý druhý se v ruce zlomí. A to je na zimu uklízím, vydrží dvě sezony. Prádlo věším ven jak jen to jde a na jaře zase hned jak to jde. I kdyby jen na chvíli nechat vykapat vodu a provzdušnit. Na příští sezonu mám kolíčky nové, pěkné dřevěné.
Havrani přiletěli ve čtvrtek ráno. Velcí jak slepice, hned se mi začali hrabat ve skalce. Opět ji celou zakryji pásem netkanky. Mám letos lepší, béžovou, zesílenou. Obalí i květináče s cibulkami tulipánů. Jiné cibuloviny do nich nedávám. Zvláště ne hyacinty, které vloni zmrzly, i pod několika vrstvami. Jeden malý květináč jsem osadila cibulkami modřenců, které bych ráda měla na jaře doma na stole. Tak se to snad vydaří a vykvetou. Teď budou ve sklepě. Musím se na rynku zeptat jak je to letos s cibulí. V rádiu říkali, že bude tuhá zima. Minimálně broskev Krasavu zabalím. Pokud máte nové sazenice levandule, ty je třeba první zimu také zakrýt. Nevím zda balit artyčoky, musím pohledat na internetu. Jsou to dvouletky. Snad budu mít příští léto první artyčoky. Jednou jsem v italské restauraci měla artyčokovou pizzu a byla skvělá. Měly by vytvořit docela velké keře.
Nejvíce mě nyní zaměstnává staronový záhon vedle skalky. Nebyl nic moc, dost vysychal a moc se tam květinám nedařilo. Půda na něm vždy přes léto vytvořila škraloup, který se pak rozpadl na prach. Už na pohled nic úrodného. Zeleninu tam dávat nechci, původně tam ležel nepořádek z rekonstrukce domu. Stále nacházím hřebíky. Možná bych je tam měla nechat, je to zdroj železa.:-) Tak z něj udělám vyvýšený. Okolo ohraničený dřevem. Uvnitř větve, aby držely vláhu. A uprostřed ještě jedno vyšší patro.

Napravo za cestičkou, to je záhon, který právě měním. Nalevo to už také vypadá jinak, je tam skalka, co vypadá jako tajemný hrad v Karpatech :-)

Strana ze západu bude naplněna rašelinou a vznikne malé vřesoviště, rostlinky jsem už nakoupila u Najmanů a moc se na vřesoviště těším, vřesy se mi líbí čím dál více. Strana jižní bude patřit cibulovinám, hlavně botanickým tulipánům a narciskám. Východ je pro vyšší rostliny, hlavně trávy a česneky. Sever se zatím nerozhodl, tak tam budou trvalky, které byly na záhonu doteď, tj. žlutý řebříček, kohoutek a modrý a růžový rozrazil, pivoňka bílá. V horním patře bych ráda něco vyššího, třeba liliochvostce. Časem ostrožky. Až se mi je konečně podaří vypěstovat. Tím bych měla narušit krajinu jako rovinu.


Žádné komentáře:

Okomentovat