Maliny Moruše

Maliny Moruše

sobota 19. dubna 2014

Počasí

Docela lituji, že jsem při objednávání nářadí nakonec z košíku vyhodila síto. Minulou neděli by se mi bývalo velmi hodilo. Při okopávání jsem vyrývala jednu rozplevelenou květinu, nevím jak se jmenuje a dokud nevykvete to asi ani nepoznám. Při vytřepávání hlíny z jejích kořenů jich spousta padala zpět do záhonu a musela jsem je opětovně sbírat. Kdybych to dělala nad sítem, ušetřím si práci. 
Musím však nadšeně vychválit svoje nové rycí vidle. Jsou tak lehké a tak skvělé, mám radost, že jsem nakonec nezaváhala a pořídila si je. S motykou bych některé drny těžko vykopávala. Tímto je slavnostně pojmenovávám Boženky.
Týden utekl jak voda a na zahradě se nehnulo ani prstem. V nastalé zimě to ani nešlo. V jeden den, snad to bylo úterý, se počasí dalo nazvat výstižným slovem psota. Vysetá mibuna s roketou by zítra, v neděli, měly být 21 dní staré, tedy ke konzumaci do salátů a přitom mají pořád jen ty dva děložní lístky. Musejí mít pocit, že jsou venku za trest. Včera se nic nedělalo, neboť byl Velký pátek a dnes je tak větrno, že jsem raději doma rozsadila heřmánek, zasela třapatku a upekla třešňovou bublaninu. Celý týden přemýšlím, čím budu záhony mulčovat. Příbuzní mají plnou půdu balíků slámy. Ale zaprvé vezte slámu v autě a zadruhé dnešní den je ukázkou toho, jak to tady chodí. Fouká. Jako na větrné hůrce, jen žádný uhrančivý Heathcliff zde v okolí nebydlí. Okolní zahrady jsou typicky moderní, jsou to takové urbanismy. Říkám jim tak. Vlastně jsou pořád zelené. V zimě jsou zelené, neboť tam rostou neopadavé jehličnany, na jaře jsou zelené, neboť tam nic nekvete a je to tak i v létě či na podzim. Tráva je vzorně posekaná. Zeleň je na pohled velice příjemná, ale působí to smutně. Jen sousedka od vedle se snaží o ovoce a zeleninu. Ostatní jen sečou vzorný trávník a grilují. Rozházet po pozemku slámu, když vidím dnešní vítr, kdy k nám přilétl polštář z cizího balkonu, tak se tu ta sláma dlouho nezdrží a okolním naruší zelený pořádek.
V televizi jsem zachytila 10 minut britského seriálu Great British Garden Revival, česky pojmenovaný Renesance slavných britských zahrad. Odkaz na youtube výše je dvouminutový teaser, zde je první díl Wild flowers and front gardens, ostatní by tam měly být taky. Kdo se chce pocvičit v angličtině, youtube je úžasný zdroj. Dnešní díl v tv byl věnován skalkám a bylinkám - Rock Gardens & Herb Gardens. Seriál má 10 dílů a těch deset minut se mi líbilo. Vůbec jsem nevěděla, že máta může vyrůst do tak velkého keře. Je pak pro kuchyňské účely již málo použitelná. Stonky zdřevnatí a listy ztuhnou, nejsou již tak dobré. Proto se musí větvičky stříhat. Máta se dokáže velmi dobře rozplevelit po celé zahradě, jak mi potvrdila známá, která s ní docela bojuje už několikátým rokem. V seriálu proto doporučovali nechat mátu ve větším květináči a i s ním ji klidně na zahradě zasadit. Květináč až do poloviny zahrabat do země. Toto vězení by mělo zabránit rozpínavosti. A zalít čerstvé lístky máty medem a nechat na zimu určitě zkusím.
I heřmánek dokáže potrápit, jak jsem se dočetla na jednom americkém blogu. Květy se musí včas sbírat, nenechat uschnout a vysemenit.
Venku začal pořádný liják, který kazí plány na prodloužený víkend na zahradě. Dnes už tam nejdu a snad zítra nebude bláto.
I když samozřejmě vím, že je letos sucho a příroda a zemědělci vláhu vítají.

Cathy&Heathcliff (zdroj: www.fanpop.com)
Z dalších bylinek a květin jsem letos koupila měsíček, kostival, černuchu, orlíček, stračku a topolovku. Moc se mi líbí stračka a topolovka. Budou růst u plotu. Chtěla bych také náprstník, je sice jedovatý, ale velice krásný. Kdyby se celý plot zakryl tímto typem vysokých květin a bylin, třeba i diviznou, to by bylo barev. Rozhodně část plotu tímto způsobem zakryji. Také se těším na barevné kombinace modré černuchy damašské s oranžovým měsíčkem. Pěkné svátky.

2 komentáře:

  1. U nás včera také příšerně foukalo, ale i tak to byl hezký den:) Já mulčuji trávou ze sekačky, ke slámě ani nemám, kde se dostat... Hezké Velikonoce!

    Ylva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zase nemám trávu. Jen plevel.:) Pár otýpek seschlých stonků pelyňku by možná šlo nalámat na kousky, ale moc toho není. Vidlemi jsem z hlubin země vyryla velký kus ztrouchnivělého pařezu. Je úplně měkký, tím jeden záhon trochu posypu. A možná si v okolí časem domluvím nějaký barterový obchod. Trávy mají dost.:) Dnes tu máme taky hezky, ale pořád fouká. Pěkné svátky.

      Vymazat