Maliny Moruše

Maliny Moruše

pondělí 6. listopadu 2017

Letošní úroda

Už během léta každý pěstitel hodnotí, co zase znovu a co už ne. Platí to zejména pro nově zkoušené zeleniny, ale třeba i letničky, cibuloviny. Když objednám po jedné cibulce tulipů, co vyberu, do květináče, když vykvetou, máte jasno, který okouzlil vaši duši. K tomu se přidají úlovky zeleniny z trhu a seznam vzniká. A pak hlavně roste.

S cuketami mi to bylo brzy jasné, že jsem našla ideální trojici. Oproti loňskému neúspěchu. I příští rok to bude Ambassador, a bílé Bětka a Květa od Sema. Všechny dobře plodí, Ambassador je v tomto směru velice snaživý a všechny tři jsou výborné, v křehkosti vedou obě bílé, salát z malých čerstvých, na tenko nakrájených je velmi chutný. Předpěstovávání doma je zbytečné. Stačí zaset přímo na stanoviště, přikrýt čtvercem bílé netkané a je to. Dávala jsem po jednom semínku, takže klíčivost je výborná. A úroda ze tří rostlin stačí i na pravidelné obdarování okolí.
Ambassador, Bětka, Květa



I novinky v rajčatech moc potěšily. Především žluté masité Summer cider z Dobrých semen. Zkusila jsem jen jednu rostlinu a chtělo by to aspoň tři. Ještě teď jich je tam pár zelených a budu ráda, když dozrají. Chtěla jsem nafotit ten krásný průřez, ale tak rychle to mizelo.. Tím že je masité, lze krásně krájet horizontálně a pak na hranolky, které pěkně drží. Ta jemná chuť.. Pepř, bazalku, mozzarelu, olej... Takže příští rok by mohly být 2-3 kusy.
Také Zlatava z Moravoseedu se vyvedla. Jak chuťově, tak na pohled. Zvenku žluté, uvnitř oranžovo červené. Velmi dobré.
Nejsladší novinkou je Sweet Aperitif z Dobrých semen. Velikostně skoro nejmenší, ale opravdu nejsladší a dobře plodí. Při práci na zahradě na něj pořád chodím..
Strillo od Sema tvoří krásné dlouhé střapce plodů po dvou, vypadají pěkně a chutnají výborně. Znovu bude Mandat, již potřetí, osvědčené ruské kusy a taky Pollicino, bez něj to nejde. Ildi.
Mrkev Nantes je tak dobrá a dobře roste, udělá vám radost. Je plná šťávy, že čerstvě nastrouhaná s listovým salátem je nepřekonatelná.
Všechny ty hrachy mě moc baví zkoušet, jen nemám tolik místa a to nemají být na tom samém po čtyři roky. Takže hrachy ano, ale kam? Záhon po jahodách Karmen, tam ještě nebyl, ten mám už ale namyšlený jinak. Mít jich víc, mám i namraženo na zimu, celé lusky cukrového. Ale stihli jsme ho sníst čerstvý.
Ze zeleniny a koření je to kerblík, který se stal oblíbeným kořením. Že jsem na něj nepřišla dřív. Jen škoda, že doma v květináči nevydrží. Zkusím znovu zaset. Laskavec byl fajn, nic zvláštního, ale když zrovna nebyl žádný salát, tak se dal z něj. K rajčatům se hodí. Estragon je trvalka, takže ho mám na záhonu. Budu ale muset zkoušet recepty, co s ním. V salátu nějak nezaujal. Ale to je chyba na mé straně. Krvavec menší Sanguisorba minor, další novinka, trvalka, chuťově tak nějak normální, nasládlý, je velmi zdravý. Už z tohoto důvodu, pak taky kvůli rozmanitosti a taky, že je to původní zelenina, ho chci mít. Rostlina je pěkná, dekorativní a uvidíme jak přezimuje. Pokud vezmete výborný hlávkový nebo listový salát, tak ani z laskavce, ani z krvavce tak dobrý salát prostě neuděláte, to je jasné. Ale pro rozmanitost na talíři jsou dobré.


1 komentář: